Complimenten circel

31-01-2025

Een Spiegel voor jezelf en de ander

Complimenten geven… hoe vaak doe jij het? Hoe vaak zeg je iets aardigs tegen een ander, en even belangrijk: hoe vaak geef je jezelf een compliment? Het is iets wat we vaak vergeten, of gewoon niet gewend zijn om te doen.

Tijdens een workshop over leiderschap die ik onlangs gaf, kwam ik dit weer tegen. Persoonlijk leiderschap was een belangrijk onderdeel van de sessie, en dat betekent niet alleen reflecteren op je eigen handelen, maar ook op de manier waarop je omgaat met anderen.

Aan het einde van de workshop gingen we de complimentencirkel doen: iedereen staat in een cirkel en geeft de persoon naast zich een compliment. Het lijkt simpel, maar al snel voelde de ruimte gevuld met ongemak. Er werd gegrinnikt, gezucht, en ik voelde de spanning stijgen.

"Moeten we dit echt doen?" vroeg iemand. En een ander zei: "Ik vind dit heel ongemakkelijk, ik hou niet van complimenten krijgen."

Het gesprek ging verder en ik vroeg: "Wat maakt het zo ongemakkelijk?" De dame antwoordde: "Ik weet niet hoe ik het moet ontvangen."

"Ik vind dit heel ongemakkelijk, ik hou niet van complimenten krijgen."

Dat zette me aan het denken. Wat maakt het zo moeilijk om te ontvangen wat we zo graag willen geven? De anderen in de groep probeerden haar te helpen, door hun eigen ervaringen te delen over het ontvangen van complimenten. Ook daar voelde ik een bepaalde terughoudendheid. Het geven van complimenten leek gemakkelijker, maar ook zij waren er niet echt aan gewend.

Toen ik vroeg hoe ze het vonden om een compliment te krijgen, was de reactie unaniem: "Ongemakkelijk, maar eigenlijk ook wel fijn en leuk."

Iemand in de groep deelde dat ze vond dat iemand een compliment moet verdienen en dat ze pas complimenten gaf als iemand het écht had verdiend. Herkenbaar. Dit was ook mijn verhaal toen ik leiding gaf. Alles moest perfect zijn. Er was altijd iets te verbeteren. Ik gaf geen complimenten, maar wees op wat er nog beter kon. En pas als iets echt goed was, dan gaf ik een compliment.

Wat zei dat over mijzelf?

Mijn reactie op anderen was een spiegel voor mijn eigen onzekerheid en zelfkritiek. Ik was hard voor mezelf. Het kon altijd beter, groter, mooier. Maar wat ik leerde was dat deze constante drang naar perfectie niet alleen mij, maar ook mijn team niet verder bracht. Want wat gebeurt er als je altijd wijst op wat beter kan? Je maakt mensen onzeker, je doet hun vertrouwen wankelen. En dat is niet wat mensen nodig hebben. Wat mensen nodig hebben is vertrouwen.

Mijn reactie op anderen was een spiegel voor mijn eigen onzekerheid en zelfkritiek.

Zelfliefde speelt hierbij een grote rol. Hoe lief ben jij voor jezelf? Hoe vaak zeg jij tegen jezelf dat je goed genoeg bent, dat je het goed hebt gedaan? Want als je niet van jezelf kunt houden, hoe kun je dan liefdevol en positief naar anderen zijn?

Een andere dame uit de groep bracht nog een mooie vraag naar voren: "Hoe geef ik een compliment aan iemand die zijn best niet doet, die denkt dat hij alles goed doet, maar dat niet is?"

Ik zei: "Het is een keuze om iets positiefs te zien in elke situatie. Kijk die persoon aan en zeg dat je het fijn vindt dat hij er is. Het hoeft niet groot te zijn, zolang het oprecht is."

Want het draait om bewustwording. We hebben allemaal de keuze om vanuit een positieve, oprechte plek te reageren. We kunnen kiezen welk gevoel we iemand geven, elke dag, elk moment.

"Het is een keuze om iets positiefs te zien in elke situatie."

Dus, hoe begin jij je dag? Sta je even stil voor jezelf? Kijk je in de spiegel en geef je jezelf een compliment? En hoe ga je de rest van je dag door? Wanneer zie je wat er goed gaat? Wanneer geef je een compliment aan die collega, ook al is het maar een klein gebaar?

Wat je uitstuurt, komt weer bij je terug. Complimenten geven heeft zo'n enorme kracht – zowel voor jou als voor de ander. Dus laten we de dag beginnen met iets simpels, maar krachtigs: geef jezelf een compliment. En kijk daarna naar de mensen om je heen. Wat zie jij wat goed gaat? Geef het door.

Je zult merken dat de impact groter is dan je denkt.